Blog

Blog

Herken je het gevoel dat medewerkers vastzitten en het even niet meer weten? Ze willen het wel anders aanpakken maar het lukt hen niet of ze weten niet hoe het moet. Ze komen bij jou terecht als leidinggevende of coach voor raad of advies. Als je vraagt hoe ze het zelf zien of wat ze nodig hebben is hun enige antwoord dat ze het zelf niet weten.

Als leidinggevende of coach is het niet altijd makkelijk om met deze vragen om te gaan. Je wil het van hen niet overnemen, maar wil mensen juist in hun kracht zetten zodat ze zelf tot inzichten komen en kunnen groeien. Tegelijkertijd zie je dat ze hulp of ondersteuning nodig hebben omdat ze in cirkels draaien of verstarren.

Er zijn twee technieken in coaching die helpen om mensen zelf terug in beweging te krijgen.

  1. Strooi zout in de wonde

Als leidinggevende of coach vat je samen wat de persoon zegt, maar je gaat het helderder, duidelijker en scherper stellen. Je strooit zout in de wonde. Vooral de emotionele lading die in het verhaal zit, ga je uitvergroten. Je herhaalt direct wat er indirect gezegd wordt of wat in de boodschap verpakt zit. Je haalt de beleefdheid eruit en herformuleert het belangrijkste dat soms verborgen zit in wat er gezegd is. Je geeft aan dat je gaat verscherpen en nadien check je of het klopt.

Bijvoorbeeld: stel dat een medewerker je aanspreekt omdat het moeilijk loopt met een collega omdat het werk niet naar behoren wordt uitgevoerd waardoor het eigen werk blijft liggen. Je herhaalt de boodschap door te stellen ‘Als ik het goed begrijp, ben je het beu om met die collega samen te werken omdat je altijd de kastanjes uit het vuur moet halen. Klopt dit?’. Op die manier krijg je te zien wat er echt speelt.

  1. Gebruik peper om het scherp te stellen

Maak als leidinggevende of coach tegenstellingen duidelijk of stel ze zwart/wit voor. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘Ofwel blijven jullie het oneens en geraken we er niet uit en stopt het, ofwel aanvaarden jullie wat er is gebeurd en werken jullie samen verder.’ Door het scherp te stellen, het erin te peperen,  krijg je de keuzes meer zichtbaar en dit helpt om tot inzichten te komen en stappen te zetten. Medewerkers geven vaak aan dat deze scherpte nuttig is om beslissingen te durven nemen. Ze zagen het even niet meer, maar nu is het helder en gaan ze terug over tot actie.

De meerwaarde om zout en peper in te zetten in coaching is dat je snel tot de essentie komt omdat je duidelijkheid creëert en de emotionele lading blootlegt. Van daaruit stimuleer je  medewerkers om zelf terug keuzes te maken en acties te ondernemen.

Succes ermee!